Szélerőművek
Damir Kralj
Franz List
![](/fileadmin/content/projekte/2023/05_Windpark_Serbien/Herausforderung/DJI_0026.jpg)
A kihívás
Más országok, más szokások!
A prangl szakértői már több ezer szélturbina telepítését végezték el, de ez volt az első ilyen jellegű megbízás Szerbiában. A Prangl a szélenergia-ipar megbecsült partnere know-how-jának köszönhetően. A sárga csapat szakértelmét mindig szívesen látják – különösen, ha „új” piacokról van szó.
A megoldásunk
![](/fileadmin/content/projekte/2023/05_Windpark_Serbien/Loesung/HMM_2924.jpg)
Szerbia első kínai szélturbinái
Szerbiában még gyerekcipőben járt a szélenergiával történő villamos energia előállítás. Mindeközben azonban az emberek ott is egyre inkább támaszkodnak erre a fenntartható energiaforrásra. Egyre több szélerőművet terveznek és valósítanak meg – akárcsak a vajdasági Alibunar szélerőmű parkot. A Prangl Szerbiát kérték fel a szélturbinák felállítására, melyek az első Szerbiában, amelyeket kínai gyártó szállít. 2023 májusában és júniusában telepítették az első 3,3 megawatt teljesítményű szélturbinákat.
![](/fileadmin/content/projekte/2023/05_Windpark_Serbien/Loesung/01a_HMM_2905_02.jpg)
600 tonnás rácsosgémű daru
Csak egy 600 tonnás rácsosgémű daruval lehetett felállítani az egyenként 100 méteres tengelymagasságú szélerőműveket. Ez a daru nem csak a hatalmas teherbírása miatt tökéletes. Az alacsony vonulási költségek és az egyik pozícióról a másikra való gyors mozgathatóság egyértelmű érvek voltak a sárga flotta óriása mellett. A nagy darut 120 méter teljes gémhosszra szerelték. A sárga óriás összesen 568 tonnát nyomott. A legfontosabb emelendő elemek a gépházak voltak, amelyek tömege egyenként 123 tonna, hossza pedig 11,4 méter.
![](/fileadmin/content/projekte/2023/05_Windpark_Serbien/Loesung/DJI_0071.jpg)
A rotorcsillag előszerelése
Míg a gondola volt a szélturbina legnehezebb eleme, addig a rotorcsillag elhelyezése volt a legnehezebb. Ebben a szélerőmű parkban a három széllapátot egyenként az agyra szerelték fel, és teljes egységként emelték fel. A három rotorlapát mindegyike 81 méter hosszú és 19 tonna súlyú, az agy önmagában 40 tonna. Így az egész csillag átmérője 162 méter, tömege pedig 101 tonna. A szárny előszerelése egy 100 tonnás és egy 95 tonnás segéddaru segítségével történt: A már beszerelt rotorlapátokat egy-egy segéddaru tartotta egyensúlyban mindhárom szárny rögzítéséig.
![](/fileadmin/content/projekte/2023/05_Windpark_Serbien/Loesung/HMM_3016.jpg)
Emelés két segéddaruval
Végül a rotorcsillagot felakasztották a nagy daru horgára, elforgatták és felemelték: A segéddaruk párhuzamosan két rotorlapátot tartották, amíg a rototorcsillag függőlegesbe állt. Ekkor megszűntették a csatlakozást a segéddarukkal, és a rácsos gémes daru lassan a gondola szintjére emelte a rotorcsillagot. Elfordítás után a rotorcsillagot óvatosan a gondolához lehetett emelni, majd fel lehetett szerelni. Kiváló volt a kommunikáció a nemzetközi csapatok között. A Pranglnak köszönhetően tehát teljes sikernek tekinthető az első kínai szélturbinák Szerbiában való telepítése.