Lakóhajó
A kihívás
A hajó szervíztől a Dunáig
Ausztriában talált gazdára egy lakóhajó, amely egykor Hollandiában járta Amszterdam csatornáit. Az új tulajdonos éveket töltött azzal, hogy egy wilhelmsburgi hajó szervízben felújította, és az igényeihez igazította. A munka befejeztével pedig a Dunához kellett eljuttatni. A Pranglt bízták meg ezzel a szokatlan nagy teherbírást igénylő szállítással.
A megoldásunk
Az útvonal és eszköz kiválasztása
Mondanunk sem kell, hogy egy 20 méter hosszú, 4,3 méter széles és 4 méter magas, 31 tonnás lakóhajó elszállítása nem kis teljesítmény. Az ilyen méretű rakományok mozgatása magas követelményeket támaszt a speciális szállítókkal szemben. Egyértelműen szükséges volt a megfelelő útvonal meghatározása Wilhelmsburg és Pöchlarn között, figyelembe véve a súly, a szélesség és a magasság szempontjait. És természetesen elengedhetetlen volt a tökéletes szállítóeszköz is. Egy 250 tonnás teleszkópgémes daru volt "kéznél", hogy felemelje a lakóhajót egy 4 tengelyes vontatójú 4 tengelyes mélybölcsős félpótkocsira.
Figyelemre méltó méretek
35 méter hosszal, 4,3 méter szélességgel, 4,5 méter magassággal és 75 tonnás össztömegével a szerelvény lenyűgöző paraméterekkel bírt. Az esti órákban több közúti járőr kíséretében időben elindult – a kiválasztott útvonalon haladva, amely 40 kilométeres volt. A konvoj gyorsan végighaladt az autópálya első szakaszán, amely kitette az út nagy részét, viszont már a Pöchlarn autópálya lehajtónál is világossá vált, hogy a szűk kanyarok kihívást jelentenek a sofőr és a kisegítő személyzet számára.
Körforgalmak buktatókkal
A B209-s utat közvetlenül követő körforgalom nagy türelmet igényelt minden érintetttől; centiméterről centiméterre előre, majd ismét hátrafelé haladva a konvoj emiatt igen lassú volt. A KRESZ-táblákat és az útjelző táblákat részben el kellett távolítania a Prangl csapatnak – egy egész órát vett igénybe a körforgalmon történő áthajtás. Ez idő alatt a forgalmat a körforgalomnál található benzinkúton keresztül terelték el. Az ezt követő körforgalmak és sok kanyar szintén nagy kihívást jelentett.
500 méter hátramenetben
Végül órákba telt, mire a csapat biztonságosan elérte célját a Dunán, ahol további akadály várta a sofőrt és a legénységet: az utolsó 500 métert hátramenetben kellett leküzdeni. Ennek a szakasznak a végén egy különösen szűk kanyart követően újabb kanyar következett felfelé a Donaulände felé. Ezt az akadályt is gyalogos tempóval és a figyelmes támogató személyzet segítségével sikerült leküzdeni. Kora reggel a Prangl csapata a tulajdonosok legnagyobb örömére egy 250 tonnás teleszkópgémes daruval végre a vízbe engedhette a lakóhajót.