Bécsi óriáskerék
A kihívás
Egy bécsi nevezetesség karbantartása
A már messziről látható óriáskerék egyszerűen a bécsi látkép része. A turistáknak kötelező megtenniük vele egy kört, és élvezni a fővárosra nyíló kilátást. A nevezetesség rendszeres karbantartása garantálja annak folyamatos a biztonságosságát. Ebből kifolyólag ismét napirendre került több kábel küllők cseréje. Ezt a munkát korábban kézzel végezték.
A megoldásunk
Több sodronykötél küllő cseréje
Az I. Ferenc József császár trónra lépésének 50. évfordulója alkalmából a 19. század végén felállított óriáskerék számára összesen 120 sodronykábel küllő adja a szükséges stabilitást. Ezeket a fontos alkatrészeket rendszeresen cserélik az elhasználódástól függően. A szakemberek nagy magasságban végzett kényes munkájának támogatására ezúttal egy 4 tengelyes, 100 tonnás teleszkópgémes darut használtak a Prangltól. A választás azért került erre a darura mert beközlekdő út miatt szükség volt a daru kompaktságára. Csak egy iylen megelfelő teherbírású, de "rövid" daruval lehetett a szükséges pozíciót elfoglalni.
Teleszkógémes daru mint segítő
Először lépésként az óriáskereket úgy forgatták, hogy a cserélendő kötél függőlegesen álljon a kerékagy fölött. Ennek oka az volt, hogy a daru az óriáskerék oldalsó támasztékai miatt nem érte el a tengely alatti kötelet. Miután a kábelt a daruhoroghoz rögzítették, a kibiztosított szerelők szédítő magasságban meglazíthatták a kábelt. Ezután a kötél az alsó végét is oldották a kerékagynál. A daru az immár szabad kötelet a kijelölt helyre helyezte a földön, és felemelhette az új kötelet, melyet a helyére emeltek és gondosan rögzítettek.
Kis teher, nagy magasság
Egyiket a másik után, ugyanazt a műveletet ismételték minden cserélendő régi kábellel, míg végül az összes munkát elvégezték. Az egyes elemek súlya körülbelül 200 kilogramm volt, így nem ez jelentette a kihívást a Prangl darujának, hanem hogy precizitásunkkal és előrelátásunkkal könnyebbé és biztonságosabbá tegyük a munkát a majdnem 65 méter magas építményen. Megtiszteltetés volt a sárga szakemberek számára, hogy részt vehettek Bécs e hagyományos, több mint 100 éve forgó nevezetességének karbantartásában.