Június 2017

Herrenstein

A Prangl megépítette a legnagyobb szélerőműveket, amelyek ma egy ausztriai alpesi területen állnak.
Ország:Ausztria
Hely:Rettenegg
Időtartam:2017. április – 2017. június
Projektgazda:Andreas Schneider

A kihívás

A herrensteini szélerőműpark megvalósíthatósági tanulmánya

A Prangl már 2013 októberében megbízást kapott a herrensteini szélerőmű megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére. Alapvetően ez a szakvélemény volt a biztosíték a projekt kivitelezhetőségére és megvalósítására. Két évvel később újra felülvizsgálták a tervet – nagyobb szélturbinákra vonatkozóan. Ez a tanulmány is, amelyet szintén a Prangl cég készített, pozitív eredménnyel zárult.

A megoldásunk

Ausztria legmagasabb szélerőművei az alpesi területen

A berendezések felállítási pontjai a Hochwechsel hegyen, kb. 1400 méter tengerszint feletti magasságon vannak. A 94 méter agymagasságú és 112 méter rotorátmérőjű hat szélkerék jelenleg az Ausztriában alpesi területen létesített legnagyobb szélturbinák. A projekt zökkenőmentes lebonyolítása érdekében a Prangl céget bízták meg kizárólagosan valamennyi logisztikai feladattal: a szélerőmű valamennyi komponensének szállításával, ideiglenes tárolásával, a hegyre felszállításával, a daruval történő összeszerelésével.

Látványos átrakodás az önjáró nehézteher-szállító járműre

A 62 tonna súlyú acélelemek közúti szállítása összesen 55 méter hosszúságú vontatmányon történt. A Feistritzsattel hegyszorosban volt két olyan hajtűkanyar, amelyeken ilyen hosszúságú vontatmánnyal nem lehetett áthaladni. A szélturbina-tornyokat ezért önjáró nehézteher-szállító járműre kellett átrakni. A helyszűke miatt az átrakást daru nélkül kellett megoldani. Az ehhez alkalmazott átrakási technika a mai napig egyedülálló a világon. Az önjáró nehézteher-szállító járművet az 1,7 méter magas, szabadon forgó csőadapter alá rádióvezérléssel manőverezték be. Ezt követően az adapterjárművet leeresztették és az acélelemeket az önjáró járműre helyezték, majd ez azokat aktívan átvette. Ezután a jármű elindult a 17 kilométer hosszú hegyi úton felfelé.

Szárnyszállító berendezés összkerék meghajtású vonójárművel kombinált tengelymodulos utánfutókon

Az 55 méter hosszú forgólapátok szállítása is Európában egyedülálló módon történt. Míg a Prangl cég szárnyszállító berendezését eddig csak egy távirányítású önjáró járműre szerelték rá, ez alkalommal egy összkerék meghajtású vonójárművel kombinált tengelymodulos utánfutókra helyezték. Bár a önjáró nehézteher-szállító járművek mozgékonyabbak, azonban csak lépésben tudnak haladni. Amikor még 39 kilométert kell megtenni, ez a tempó már nagyon lassú, gazdaságtalan lenne, és megbénította volna a közlekedést is. A közúti forgalomban engedélyezett tengelymodulos járművek azonban akár 30 km/óra sebességet is képesek elérni – a rendkívüli 73 méteres vontatmányhossz ellenére.

Nagyfokú rugalmasság – páratlan előny

Összesen 86 villany-, ill. telefonvezeték alatt kellett elhaladni, ezért a forgólapátot nem lehetett állandóan 60°-os szögben felállítani. A kiválasztott szállítóeszköz-kombináció nagyfokú rugalmasságának és mozgékonyságának köszönhetően az előzőekben említett vezetékekből csak hatot kellett eltávolítani, ill. áthelyezni. Az összes többi vezeték alatt sikerült átmenni. Ez is rendkívüli mértékben megkönnyítette a logisztikát.

További tolójármű a rendkívül nehéz elemek esetén

A logisztikai támaszpont tengerszint felett kb. 1000 méter magasságban létesült. Innen kellett az elemeket kb. nyolc kilométer hosszú, 16%-os emelkedésű útvonalon a felállítási helyekre eljuttatni. Ezt 10 tengelyes önjáró és összkerék meghajtású tehergépkocsikkal, illetve alacsony rakterű, nehézteher-pótkocsikkal valósították meg. Ahhoz, hogy a szélerőműparkhoz vezető meredek úton fel tudjon hajtani, ezt a szállítójármű-kombinációt a nehéz elemek esetében egy további tolójárművel egészítették ki. A parkhoz vezető út kiépítését így a minimálisra lehetett csökkenteni.

Összeszerelés 500 tonnás teleszkópos daruval és 600 tonnás árbócos kialakítású, rácsos gémszerkezetű daruval

A szélturbinák előszerelését 500 tonnás teleszkópos daruval, végleges szerelésüket egy 600 tonnás rácsos gémszerkezetű daruval végezték el. A több emberből álló csapaton belüli tökéletes együttműködés egy ilyen rendkívül összetett feladatnál is optimális lebonyolítást eredményezett. És így a nagyon jó előzetes tervezésnek és minden projektben résztvevő tökéletes együttműködésének köszönhetően a szélerőműpark a tervezett előtt egy héttel elkészült annak ellenére, hogy a késői havazás miatt csak 14 nappal később tudták elkezdeni az építését.

Ha hív a hegy...
Martin SchusterNehézteher-szállító sofőr

Cookies

A weboldal technikai szempontból szükséges cookie-kat használ. A videók megjelenítéséhez ezenkívül a funkcionális cookie-khoz való hozzájárulására is szükségünk van. Az Ön statisztikai cookie-khoz való hozzájárulásával anonim módon rögzítjük a weboldal használatával kapcsolatos szokásokat, és így optimalizáljuk a felhasználóbarát működést. További információk érdekében kérjük kattintson az adatvédelmi nyilatkozatunkra.